Aardappelvreters


Age of Rage


Alice no Wonderland (TECH #1)


Alle Mensen worden Broers

De Limburger - Een Europese Ode an die Freude.
    De tekst is heel mooi geworden. Het verhaal van de muziek wordt er nóg beter verstaanbaar door en zet aan tot nadenken.


Antigone

Volkskrant - Van flop tot top bij debuten theatermakers op festival.
    De tekst laat in een klein aantal rake scènes de compromisloze en strijdvaardige Antigone zien.

De Pers - Theaters gezocht voor talentvolle jonge mensen.



Apocalypso


De Avond is Ongemak

Friesch Dagblad - Aan de overkant komt alles goed

Echt heel knap hoe je van een platte tekst een dimensievolle voorstelling kan maken die vanaf het allereerste moment boeit. Natuurlijk, thema’s als de dood, God, rouw en puberontwikkeling zijn universeel en raken altijd wel het gemoed. Tenminste als je een beetje gevoel in je hebt. Maar toch hebben Jibbe Willems (tekstbewerking) en Nina Spijkers (regie) er een eigen draai aan gegeven.


Blote Konten


Burgerlijke Schemering


Casablanca

Dagblad van het Noorden - Een klap voor je smoel
    Geloof het of niet, ze hebben je meteen te pakken.
    Dat houdt niet op.
    Het wordt een dijk van een avond, een klap voor je smoel.

Brabants Dagblad - Verhaal Casablanca is van alle tijden.

Omroep Brabant - 'Casablanca' is niet louter lekkere romantiek maar legt link naar vluchtelingen van nu

Musicalnieuws - Matzer haalt Casablanca naar het heden zonder het verleden aan te tasten

Brabants Dagblad - Winnen van de film doet Matzer niet, hoge ogen gooit het stuk wel

Theaterkrant - Casablanca voor en achter de schermen

Volkskrant - Een grappig Droste-effect

Brabant Cultureel - Toneelgroep Matzer vindingrijk in Casablanca 2.0

Musical Vibes - Casablanca

I Love Theater.nl - Heden en verleden vermengen in Casablanca

PZC - Liefdesverhaal met dubbele bodem

Parool - Op het toneel heeft Casablanca meer passie dan in de film


Conversations with my Mother


De Dikke Jibbe

(Uit: Zomerlezen - De Groene Amsterdammer, 13 juli 2022)


Dijkdrift


Droomtheater het Oor


Edward II The Gay King

NRC - In grimmig koningsdrama Edward II heeft de liefde het laatste woord.
Jozefzoon is verpletterend in de hoofdrol: van lieve jongen transformeert hij naar een wraakzuchtige tiran, die alleen nog maar de wereld wil zien branden.

Theaterkrant - Sterke cast in vermakelijk koningsdrama.
Het slot, wanneer Edwards zoon de troon bestijgt is grimmig en hoopvol ineen. Dan overwint de ontroering.

Volkskrant - Char Li Chung heeft een vette, aanstekelijke komedie gemaakt van Edward II.


Eindland

 

2021

Theaterkrant
Twee dolende zielen in een post-apocalyptische entourage.

In dit prachtige, poëtische koeterwaals van Jibbe Willems proberen de twee zich staande te houden tegenover verschijnselen en emoties die ze niet kunnen verklaren.

 

NRC
Eindland is een bruusk en teder drama.

Toneelschrijver Jibbe Willems gaf de personages een archaïsche maar poëtische toekomsttaal mee.


En hier is lijf


Erik of het Klein Insectenboek

Volkskrant - Interview 16 december 2022

In de familievoorstelling Erik of het klein insectenboek is Erik nog altijd even nieuwsgierig naar het insectenrijk, waar nu ook activistische lieveheersbeestjes en gevluchte kevers rondlopen. Willems vertelt hoe hij de klassieker op eigentijdse manier bewerkte.

De Taalstaat - De Taalschat, Radio 1

OPIUM - Het Gesprek, Radio 4

Trouw - In ‘Erik of het klein insectenboek’ past de hele wereld in één plantsoen

Telegraaf - Sacha Zwiers wekt kriebelbeestjes ’Erik of het insectenboek’ tot leven

Theaterkrant - Buitenissige parade aan grote en kleine insecten

NRC - Het prettige spel betaalt zich uit in de ontknoping: een tribunaal dat de insecten tegen Erik, en in het verlengde daarvan de mensheid als geheel, aanspannen. Hier zijn zowel het script als het ensemble op hun best: de sociopathische houding van de mens jegens de natuur wordt sterk gefileerd.

I Love Theater.nl - Erik of Het Klein Insectenboek

Volkskrant - In die wereld maken sommige spelers prachtige portretjes van afzonderlijke insecten. Daarbij hoort zeker André Dongelmans, die als opgefokte slak en stoner-eendagsvlieg heerlijke insectentypetjes neerzet. Daarmee wordt Erik of het klein insectenboek een genot om naar te kijken en een aanstekelijk pleidooi voor meer gelijkwaardigheid tussen mens en insect.

Brabant Actueel - Bomans' Erik is actueel in een leuke familievoorstelling

Trouw - Razend actueel, soms wat moralistisch

De ouders lopen vast na afloop weer met gebogen hoofd naar hun SUV’s. Achterin de kinderen die voortaan ongetwijfeld met andere ogen naar kriebelbeestjes kijken.

Omroep West - Soumaya Ahouaoui speelt in Erik of het Klein Insectenboek

Huis aan huis Enschede - Een soort roadmovie vol muziek en dans

Dagblad van het Noorden - Echte liefde is knuffelen met een bromvlieg


Evacué


De Extremisten op Theater aan Zee

De Morgen - Waren we allemaal maar wat radicaler.

Apache - Extreem (door Jeroen Olyslaegers)

Filip Tielens - Een subjectieve best of 2015.


Eyes Wide Shut - een duister carnaval


De Familie van Nielie in Alle Staten

Into Nijmegen - Het ongekende avontuur van de Familie van Nielie in Alle Staten.
    Een absolute aanrader om het nieuwe jaar cultureel mee te beginnen.

De Brug - Succesvol premièreweekend Familie van Nielie in Alle Staten.

    Vooral onder de bezoekers die de vorige twee delen van de reeks zagen,
    viel te horen dat ze deze voorstelling de beste van de drie vonden.


De Futuristen

Nieuwsgierig naar de toekomst zijn onder meer ook ‘De Futuristen’ van Het Nieuw Utrechts Toneel, die bezoekers dagelijks in de rode koepel uitnodigen om van gedachten te wisselen over de invloed van uitvindingen als DNA-modificatie en kwantumcomputers op de samenleving. Wie tijdens Oerol rondtrekt over Terschelling, proeft zowel hoop als wanhoop over de wereld van morgen.
Trouw (Isabel Baneke) 21 juni 2019

Welke ontwikkelingen staan ons te wachten? De futuristen behandelt iedere dag een ander thema. Krijgen we bijvoorbeeld ooit ‘slimme’ kleding? In een charmant-rommelige performance worden, in samenspel met het publiek, live teksten geschreven en humoristische scènes gespeeld. Uiteindelijk wint een vrolijk houwtje-touwtje-gevoel het van het activisme.
NRC (Elisabeth Oosterling) 21 juni 2019


Ook De Futuristen van Het Nieuw Utrechts Toneel onderzoeken de wereld van morgen, met theatrale debatten en speelse improvisaties. Wetenschappers, kunstenaars, theatermakers, toeschouwers, iedereen die zich verzamelt in de ronde rode tent mag meedenken over hoe nieuwe uitvindingen – kwantumcomputers en dna-modificatie – niet alleen de wetenschap op zijn kop zetten, maar ook onze toekomst, gezondheid, creativiteit, kunst en denken.

- Volkskrant (Annette Embrechts) 17 juni 2019.


Geef Rio maar de schuld

Theaterkrant - Pijn en vervreemding aan de Copacabana.

Jibbe Willems schreef een even scherpe als poëtische tekst over drie mensen die op een gewelddadige manier een uitweg uit hun problemen proberen te vinden.

 

NRC - In 'Rio' loopt alles mis in welluidende taal.

De nieuwe Jibbe Willems, is dat een gebeurtenis? Willems is de auteur van toneelstukken als Pinkpop en The truth about Kate, maar net als bij andere sterke Nederlandse toneelschrijvers blijft zijn naam onder de radar. Dat mag veranderen.

 

Parool - Zorgvuldig zakt de hele boel in elkaar.

De tekst is eerder rauw-poëtisch dan levensecht en kent een intrigerende constructie: de personages spreken regelmatig de tekst van hun tegenspelers, waardoor een vervreemdend effect ontstaat.


The Gentle Woman

Trouw (interview) - Het gaat om verbeelding, je moet niet alles willen weten.

Trouw (recensie) - Poëtische zoektocht naar een écht, bevrijd leven.

Willems schreef een concrete maar verrassend poëtische tekst die steeds een tikje meer bizar en vervreemdend wordt.

Theaterkrant - Verdwaald in Digitaal Vagevuur.
Willems’ tekst speelt slim met verschillende vormen om een beklemmend beeld te scheppen van de toxische combinatie van maatschappelijk isolement en de hyperrealiteit van internet.

Het Parool - Digitaal leven, flirten, zelfmoord plegen.

Het versnijden van de echte en vrituele wereld en de verwarring die daaruit voortvloeit, geeft de voorstelling een verontrustende ambiguïteit.

Haarlems Dagblad - Boeiend contrast tussen speelstijlen.

In "The Gentle Woman" speelt schrijver Jibbe Willems een geraffineerd spel met realiteit en fictie, met echt leven en met spelletjes spelen, en met onze ideeën over (de maakbaarheid van) geluk.

Willems schreef een mooie tekst, poëtisch, intelligent en met gevoel voor humor.

Dagblad van het Noorden - Hoe een doodgewone vrouw klem raakt in de digitale hel.

The Cultural Lifestyle - Weg van het Wereldwijde Web.

Noordhollands Dagblad - ’The gentle woman’ is een geraffineerd spel
Willems schreef een mooie tekst, poëtisch, intelligent en met gevoel voor humor.


Gluren


Het Gouden Kalf


h / AI

NRC - De kunstmatig intelligente hoofdpersoon smeekte deze voorstelling niet te maken

Anna Schoen en John van Oostrum maakten een voorstelling over en met AI. „Ik smeek u, in het belang van de mensheid, zie af van dit idee”, adviseerde een taalrobot.

 

Leids Dagblad - Berichten uit oog van de storm die AI heet

Eindregisseur John van Oostrum heeft met teksten van Jibbe Willems en Ninke Overbeek een collagevoorstelling gecomponeerd waarin van alles overhoop gehaald wordt. "We hebben iets gecreëerd dat niet kan sterven, dat ons per definitie overleeft." En dat de mens op de vingers tikt, omdat die de wetten van de natuur negeert. Intussen is h / AI ook een lofzang op de ouderwetse, analoge mens, zijn scheppingsdrang, zijn geschiedenis en de adem die muziek maakt.

 


Hans en Griet

Trouw - De heks nu eens als vrijgevochten rolmodel

Hij vroeg Jibbe Willems, een van de meest gespeelde toneelschrijvers van deze tijd, om op basis van de bestaande melodielijnen een nieuwe opera te schrijven. “Ik vind hem een veelzijdig talent. Hij kan heel raak de zelfkant van de maatschappij beschrijven, met rauwe en plastische dialogen, maar hij schrijft net zo makkelijk een bloemrijke, poëtische tekst.”

 

Theaterkrant - Rauwe jeugdopera over een stoere Griet en een bange Hans

Jibbe Willems schreef een nieuwe tekst, heel helder en vol geestige invallen, soms rauw en op het randje, soms heel poëtisch. 

Volkskrant - Hans en Griet is een moderne en originele make-over van het klassieke sprookje

Blijft boeien door de scherpe toon.

 

Parool - In Hans en Griet geeft de heks een college feminisme
Gebaseerd op het negentiende-eeuwse Hänsel und Gretel schreef Jibbe Willems een smeuïg nieuw libretto.

 

NRC - Feministische update van klassiek sprookje

Door Griet te laten kiezen tussen wraak en compassie werpt het stuk de vraag op: zijn mannen die in een patriarchale omgeving zijn opgegroeid überhaupt nog te redden? Het leidt tot een prikkelende ontknoping, waarin een spannend spel wordt gespeeld met de verwikkelingen en de moraal van het oorspronkelijke verhaal.

 


Hendrik Groen - opgewekt naar de eindstreep

Theaterkrant - Allerlaatste etappes van sympathieke oude man ontroeren behoorlijk.

Ik was behoorlijk ontroerd. Al direct in het begin als de oude Hendrik Groen een wals danst met een klein meisje en ik niet eens weet wat dat betekent. Maar ook verderop in het stuk was er veel te lachen, te glimlachen en, ja, ook veel dat ik ontroerend vond.

In korte, soms heel korte scènes, die vloeiend in elkaar overlopen, gaan we door de allerlaatste etappes van het leven van een sympathieke oude man. Geen vrolijke stoerdoenerij meer, maar overgave aan het onontkoombaar naderbij komende einde.

 

Noordhollands Dagblad - 'Born to be wild' in het bejaardenhuis

Een voorstelling die ruimte biedt aan verdriet en ontreddering over het ouder worden. 
Er zit veel verdriet in deze voorstelling, maar er valt ook best veel te lachen.
Er is bij vlagen sprake van werkelijke ontroering.

Dagblad van het Noorden - Binnen vijf minuten ben je om


Het Hout

Algemeen Dagblad - Seksuele bommen en vulkanen.

Theaterkrant - Gruwelijk goed gespeelde verziekte mannengemeenschap. 
Jibbe Willems bewerkte het gelijknamige boek tot een vlijmscherpe tekst over een verziekte mannengemeenschap.

Telegraaf - Michiel van Erp maakt misbruik akelig tastbaar.
Een prima tekstbewerking van Jibbe Willems.

Noordhollands Dagblad - Het Hout zorgt voor kippevel.
Toneelschrijver Jibbe Willems maakte een bewerking die volledig recht doet aan het origineel.

Trouw - Tonen van het hout is genoeg.
Wat Van Erp doet met beeldtaal, doet Jibbe Willems als bewerker al even geraffineerd met tekstbeeld.

Volkskrant - Optimistische toneelbewerking.
Bewerker Jibbe Willems eert Brouwers' taal en heeft de juiste toon weten te behouden.

Elsevier - Blik in een gesloten gemeenschap.


Iets om van te huilen


Iets van Troost


Ik Ben Hier


Ik Wilde je een Zachte Brief schrijven

Theaterkrant - Een trage improvisatie in dertien poststukken.

Waar we misschien geneigd zijn onze dierbaren voor crises te behoeden, speelt dit concept met het idee dat daadwerkelijke vriendschap, echte liefde, misschien betekent dat je elkaar net even dat zetje geeft, de afgrond in. Dat duwtje brengt vervolgens wel een verantwoordelijkheid met zich mee: elkaar blijven schrijven, blijven polsen en peilen, prikken, vragen en vertellen. Zacht en eerlijk zijn. ‘Ik wilde je een zachte brief schrijven. Ik weet niet of dat is gelukt. Het is denk ik wel een eerlijke brief.’


Gouden Krekel Juryrapport 

Volkskrant - Een opwindend taalexperiment.
Het grootste plezier van Jabber kijken komt van de rake mix van exotische woorden en toch herkenbare zinnen.

Leeuwarder Courant - 'Jabber' is zeer actueel kindertheater.
In twaalf jaar recenseren zag ik zelden zo’n actuele voorstelling voor deze doelgroep.


Ik zou liever Angel heten

Dagblad van het Noorden - Interview met Lotte Dunselman

Jibbe Willems heeft de tekst geschreven. Dunselman werkte al vijf keer eerder met hem samen, onder meer voor De Poolse Bruid . ,,Ik vind zijn werk heel mooi van taal. Hij schrijft het stuk als een soort lasagne. Er zitten allemaal laagjes in, van komisch tot dramatisch, die lekker zijn van zichzelf en samen ook goed smaken.’’

Theaterkrant - Pingpongen met personages in razendsnel rollenspel

"gaandeweg wordt de tekst scherper, valser, tragischer en gemener; maar ook liefdevoller en kwetsbaarder"

"uiteindelijk kan de toeschouwer een heel andere, diepere, behoorlijk tragische boodschap halen uit dit razendsnelle en vermakelijke rollenspel"

Meppeler Courant - Lotte Dunselman schittert

"Het fascinerende van het stuk van Willems is dat het meer vragen oproept dan klare antwoorden geeft."

"Met ‘Ik zou liever Angel heten’ geeft Mevrouw Ogterop een spraakmakende voortzetting van de artistieke ambities."

 

 

NRC - 'Ik zou liever Angel heten' ontpopt zich tot een ontroerend relatiedrama

In de groteske spelkeuze van Lotte Dunselman en Wouter van Oord wordt het surrealisme benadrukt, waardoor je wordt uitgenodigd het stuk als een metafoor voor het maatschappelijke debat rond identiteit te zien. Steeds sneller wisselen de spelers van personage – waar ze eerst nog de tijd nemen om zich om te kleden, moet in latere scènes een snel gewisseld petje volstaan. Dat levert niet alleen veel hilariteit en een diep respect voor de adembenemende spelvirtuositeit op, maar ook het beeld van een generatie veertigers die de snel veranderende ideeën over identiteit niet meer kunnen bijbenen. Ze wíllen zich wel bevrijden van vastgeroeste rollenpatronen maar zijn ook bang om ze los te laten.

Naarmate de avond vordert, stellen de personages zich steeds kwetsbaarder op, en ontpopt het stuk zich tot een ontroerend relatiedrama. Uiteindelijk maakt de voorstelling zo tastbaar hoe juist de mensen om wie we het meeste geven ons in een rol gevangen kunnen houden.

 

Volkskrant - ‘Ik zou liever Angel heten’ is een knap gespeelde carrousel van sociale verwachtingen

Hier staat meer op het spel dan jarenlange vriendschappen en vastgeroeste relaties. Hier willen twee (‘non-lineaire’) mensen ontsnappen aan opgedrongen rollen in het sociale verkeer. Misschien zijn ze slechts naar dit wolvenbos gekomen om een breuk te forceren. Met vroeger, zelfhaat en onverschilligheid, met partners en archetypes. 

Dagblad van het Noorden - Een verbijsterend duo in een sterke show.

Jibbe Willems' stuk is een meesterlijke, meeslepende compositie over personages die alles gemeen hebben met het fenomeen mens . Dat klinkt hoogdravend. Is niet het geval. Tijdens ontzagwekkend confronterende discussies passeren vijf figuren, terwijl de mysterieuze, waarschijnlijk zeer spannende Angel, nog steeds niet komt opdagen. Ze leven hun eigenaardigheden uit, vragen zich af of ze tot de categorie ‘duif’ of ‘havik’ behoren, mogelijk in hun kring bekendstaan als ‘prooi’ of ‘roofdier’.

 


Kaapdiegoeiekoop

 Opium op Oerol

Omroep Friesland

Parool - Eindelijk weer Oerol zoals Oerol bedoeld is

En wie wil nou niet vasthouden hoe aan het slot van Kaapdiegoeiekoop Guus van der Steen als kapitein in zijn witte pak over de uitgestrektheid van het Groene Strand de Waddenzee in lijkt te lopen? De Waddenzee, die in deze voorstelling van Silbersee over het einde van het olietijdperk perfect gecast is als stijgende zeespiegel. Het wordt net vloed.

De Vrijdagavond - Zee, Zon, Wind en veel Theater


Kabel


De Kersentuin

8weekly - Nieuwe Kersentuin toont knap de verkwistende mens als voer voor de wolven

Nieuwe Kersentuin toont knap de verkwistende mens als voer voor de wolven.

De toneelversie raakt een snaar die nog altijd resoneert in de huidige maatschappij.

De Limburger - De Kersentuin anno 2023

De Telegraaf - Hedendaagse Kersentuin.

Brabant Cultureel - Nostalgie en vrees voor de toekomst botsen in actuele Kersentuin

Het verleden voelt vertrouwd, het heden vaak verwarrend. En de toekomst? Voor de een dreigend en voor de ander juist hoopvol. Toneelgroep Maastricht laat al die tegenstellingen scherp zien in een actuele versie van De Kersentuin van Tsjechov.

Theaterkrant - De Kersentuin

In deze versie zijn er veel vlot bekkende zinnen, vol melig jolijt, maar ook vol tragiek. Er zijn rake, actuele dialogen over maatschappelijk engagement, over acties en politiek, over machtsverschuivingen, ook op wereldvlak, en over de dreigende ondergang van de planeet. Ook klinken de dooddoeners dat al die acties toch niet tot veranderingen leiden, en dat we maar beter kunnen feesten en drinken. Mooi zijn ook – Tsjechov getrouw – de plotse emotionele wendingen bij de personages. 

Cultureel Persbureau - Klimaatactivisme in een bloeiende Maastrichter Kersentuin

Een prachtige eigentijdse versie van de botsing met het onontkoombare kapitalisme.

NRC - In deze vlotte, eigentijdse ‘Kersentuin’ vindt alles een oorsprong in het verleden

Op het staketsel van Tsjechovs stuk uit 1904 schreef Jibbe Willems een vlotte, eigentijdse hertaling, voorzien van profiterende personal assistants, projectontwikkelaars en klimaatactivisme.

Regisseur Michel Sluysmans weer nagenoeg perfect het snijvlak van humor en tragiek bij de personages te traceren.

Nederlands Dagblad - In de nieuwe bewerking van Tsjechovs ‘De kersentuin’ zijn de personages op de vlucht voor het trauma

De kersentuin is een bewerking rijker en deze ‘Maastrichtse’ zal vast nog vele jaren meekunnen. 

Telegraaf - Vernieuwde ’Kersentuin’ van Tsjechov dwingt tot partij kiezen

Willems heeft een kraakheldere, gemoderniseerde versie geproduceerd die moeiteloos in het hier en nu past.

Orpheus Magazine - De Kersentuin blijft actueel

Financieel Dagblad - Dubbeltjes en kwartjes

Friesch Dagblad - De kersen zijn wel erg gekleurd dit jaar

...een superactueel komediespel...

Scènes - Actuele Kersentuin bij toneelgroep Maastricht

Jibbe Willems heeft het beroemde stuk op een fraaie manier van hedendaagse maatschappelijke context voorzien

Dagblad van het Noorden - Anniek Pheifer en Jeroen Spitzenberger komen als tegenpolen heel goed uit de verf in hedendaagse 'De Kersentuin' van Tsjechov

Je moet het maar durven. Een klassieker naar onze tijd toe bewerken. Dat is precies wat Jibbe Willems in opdracht van regisseur Michel Sluysmans heeft gedaan bij Toneelgroep Maastricht. Met ‘De Kersentuin’, het laatste toneelstuk dat Tsjechov schreef.

Er is geknipt en geplakt, van de 15 personages zijn er 8 overgebleven en het einde van het stuk heeft een positieve lading meegekregen, namelijk dat iemands dood toch ook zinvol kan zijn voor de overblijvers. De dialogen bekken vlot, zijn vaak humoristisch maar ook dramatisch. Lichtheid en zwaarte wisselen elkaar fraai af.

Holland Media Combinatie - Dramatiek komt door humor juist indringender binnen

 


King Lear

PZC - Eigenbelang tegenover Liefde.

De Limburger - In King Lear leidt blindheid tot inzicht.
Jibbe Willems heeft er een vlot bekkende bewerking van gemaakt.

Theaterkrant - IJzersterk acteurstheater.
De nieuwe hertaling van Jibbe Willems balanceert behendig tussen de metafoorrijke, poëtische originele teksten van Shakespeare en de vlotte theatertaal die een stuk in de 21e eeuw vereist. 

Volkskrant - King Lear.
In een aansprekende vertaling van Jibbe Willems.

NRC - Huub Stapel speelt King Lear gedreven.

Leeuwarder Courant - Fascinerende Lear houdt je bij de les.

Schiedammer Online - King Lear moet je gezien hebben.


De Klacht van de Vrede

NRC - In de klacht van de vrede is de Vrede de wanhoop nabij

Het ‘theaterconcert’ De klacht van de Vrede speelt scherp in op de crises van ons tijdsgewricht, maar dat zijn tekst zó akelig actueel zou zijn, had zelfs librettist Jibbe Willems waarschijnlijk niet kunnen vermoeden. 


Kloek

NRC - voorbeschouwing BOT bespeelt staartklok, strijkplankbas en wasbak

NRC - recensie Ontroerende verklanking van het moedergevoel

prachtige samensmeltingen van muziek, taal en poëtische beelden.

Volkskrant - Een ode aan moederliefde, van wieg tot graf

BOT richt met deze krasse ketelmuziek van hoog niveau een kloek monument op voor de vaak zo achteloos ontvangen aandacht van liefdevolle moeders.

 

Theaterkrant - Gekke kakofonie van beeld en geluid roept hartroerende herinneringen aan moeders op

En hoewel BOT niet sentimenteel te werk gaat, moet je na een grinnik soms ook ontroering wegslikken. Je maakt ’t er al associërend zelf van. Maar er schuilt uiteraard ook een zeker plan achter, en dat is goed geslaagd.

Kloek is Annette Embrechts' Theatertip van De Week op Radio4 NPOklassiek:
"Het is rauw en zacht tegelijk, en dat zijn de mannen ook. Ruwe bolsters met een zachte pit vanbinnen".

 


Lenteritueel

De Stentor - Loskomen van schapengedrag.

Volkskrant - 'Neuken, neuken!'
Een mooi, ongepolijst protest met innerlijke tegenstem.

NRC - De millenials willen oorlog in 'Lenteritueel'.
Allesverzengende vernieuwingsdrang klinkt door in de teksten.


Leo & Lena


Liliom

Riro - Liliom


Lola



Made in Here


Mariken


Metamorfosen

Theaterkrant - In Kwatta's afscheidsproductie wordt er theater gemaakt tot de laatste snik.

Vol overgave balanceren ze op de laatste vaste grond onder hun voeten, waarop ze tot de laatste snik verhalen blijven vertellen, theater blijven maken, om maar bestaansrecht te hebben. Want dat is wat ze kunnen. Ook al heeft de waarheid hen inmiddels ingehaald en is het, net als de mens in klimaatcrisis in deze voorstelling, tegen beter weten in.

Cultureel Persbureau - Kwatta neemt indrukwekkend afscheid met prachtige ‘Metamorfosen’

Musicalworld - Kwatta’s laatste voorstelling


Met Man en Macht

Theaterkrant - We zijn allemáál Jibbe Willems.

8Weekly - Kruip in de kop van de koning.
Net zo spitsvondig als dramatisch.


Motief Knokpartij nog steeds onbekend



Noem hem Pinokkio


De Onaantastbaren

Trouw - Een diplomatenvrouw veroorzaakt een dodelijk ongeluk

Emoties zijn niet het onderwerp. Het gaat juist om het fenomeen immuniteit versus menselijke verhoudingen. Dankzij schrijver Jibbe Willems krijgt dat gelaagdheid door een combi van verschillende invalshoeken met banaliteiten.

 

Scènes - Knappe combinatie van fictie en werkelijkheid

Van alle drie acteurs is het spel van hoog niveau en ze houden de aandacht de complete tachtig minuten stevig vast. Dat komt ook door de tekst de tekst die Jibbe Willems samen met Firma MES maakte en de vlotte regie van Thomas Schoots

 

Theaterkrant - Schuld, boete en gewetenswroeging in Netflix-achtige theaterdocu

De tekst die Jibbe Willems in samenwerking met Firma MES schreef, opent beklemmend, fragmentarisch en zeer zintuiglijk. Daarnaast wordt de wetenschap erbij gehaald, zoals de wetten van Newton: een object in rust, blijft in rust, een object in beweging, blijft in beweging.

 

Volkskrant - De Onaantastbaren

De aandachtige regie van Thomas Schoots, die het stuk filmische elementen geeft door minutieus met spots en achtergrondmuziek te werken, en de soms bezwerende tekst van Jibbe Willems maken De onaantastbaren intrigerend toneel.

 

Telegraaf - Denkbeeldige reconstructie van diplomatenrel

Mooie balans tussen drama en humor houdt De Onaantastbaren van begin tot einde boeiend

 


Orde van de Dag

Het einde
AD - Orde van de Dag moet van zichzelf stoppen.

 

De Show

Parool - De Waan van de dag in een eenmalige show.

Volkskrant - De Karavaan.

 

De Extremisten op Theater aan Zee

De Morgen - Waren we allemaal maar wat radicaler.

Apache - Extreem.

Het Torentje

Theaterkrant - Hilarisch toneelspel over nucleair snoepjesgevaar.

Volkskrant - Op het scherp van de snede.

 

De Orde van de Dag Ouds & Nieuws Show 2014
Metro - Een oudejaarsconference.

Algemeen Dagblad - Hyperactuele satirische theatershow.

Brabants Dagblad - Ouds en Nieuws show barst van het talent.

Theaterkrant - De beste oudejaarsshow die je ooit zag.

 

De Orde van de Dag Ouds & Nieuws Show 2015

Trouw - Elke avond een nieuwe toneelconference.

 

De Orde van de Dag Ouds & Nieuws Show 2017

ED - Onorthodoxe Oudejaarsshow.

 

Orde van de Dag & LAZARUS/'tArsenaal - Avond van Hoop - Theater aan Zee 2019
Knack - Is er nog hoop anno 2019?


Othello


Oscar en zijn Moeder


Philsurround


Pinkpop


A Play for the Living in a Time of Extinction

Volkskrant - Theatrale overpeinzing over klimaatcatastrofe biedt catharsis en hoop

In de aangenaam lichtvoetige vertaling van Jibbe Willems begint het allemaal nog ontspannen. Naomi kletst losjes met het publiek over de ambities van haar theatergezelschap met deze voorstelling: ‘een soort van in-your-face alle-remmen-los meeslepende overpeinzing over de klimaatverandering’, waarin, aan het eind, iedereen sterft. Deze proloog geeft Hall en Willems ruimte voor wat typische theaterhumor en dient tegelijk als ouverture, waarin het verloop van de voorstelling (en in zekere zin: het leven) alvast wordt aangekondigd. Want later volgt daadwerkelijk nog die ‘in your face-overpeinzing’, en aan het einde gaat inderdaad iedereen dood.


De Poolse Bruid

NRC - Imponerend locatietheater op het Gronings platteland.
Een schitterende tekst van Jibbe Willems.

Theaterkrant - Een hartverscheurend mooie voorstelling.
Jibbe Willems roept in zijn schitterende tekst een complete wereld op, zo ongelooflijk evocatief dat voor je geestesoog die uitgestrekte weilanden, die woeste bomen en jagende luchten als vanzelf verschijnen.

Trouw - Boer Henk en zijn Poolse bruid groeien op het toneel langzaam naar elkaar toe.

Dagblad van het Noorden - Hoe een tekst voort kan stuwen.
En wat een mooie en geraffineerde tekst is het geworden.

Fries Dagblad - Pijn en liefde echoën in het hart van een boerenschuur.
Een prachtig driedimensionaal schilderstuk.

Telegraaf - Beschadigde mensen in dito landschap.


Pretpark


Prometheus

Trouw - Iets te vieren? Op pianist Bavouzet kun je bouwen.
Schurend materiaal gaat vergezeld van lichteffecten.

Volkskrant - Orkestwolken die wisselen van vorm en kleur.


Promised Land

Het Parool - Lekkere festivalvoorstelling met grotesk spel, publieksparticipatie en spitse teksten.

een hilarische voorstelling in de beste traditie van YoungGangsters, met veel rook, vuur, spuitend bloed en fysieke confrontaties, maar wel met een serieuze teneur – want wat maken we er in contact met andere beschavingen toch snel een potje van

NRC - In de duinen van Oerol gaan mensen en aliens een relatie aan.

boomachtige wezens zuigen met hun tentakels ‘nectar’ uit de bodem en spreken een prachtig taaltje

Telegraaf - Sluit je aan bij Karavaan (voorbeschouwing)

Dagblad van het Noorden - Een kosmische strijd

Opium -

Opium kwam kijken bij YoungGangsters met Splinter Chabot en Rik van de Westelaken. “Het is Science fiction slapstick. Een pijnlijke boodschap over hoe we als mensheid zijn. Hoe we meteen land willen toe eigenen. YoungGangsters vertelt het verhaal over hoe we het als mensheid op de wereld hebben verkloot. We gaan het opnieuw proberen op planeet B. Zodra de mensheid op planeet B landt, gaat het vanaf de eerste seconde fout. Het laat je inzien hoe fatalistisch de mens kan zijn en hoe de geschiedenis zich telkens herhaalt” vertelt Rik van de Westelaken. Splinter Chabot vindt: “Bij YoungGangsters wordt je als publiek medeschuldig gemaakt. Ik ben ook uiteindelijk als kolonist naar beneden gegaan om een vlag te planten om land toe te eigenen. YoungGangsters gaat over het meeloop gedrag van de mens.” 


Raas en de Basketbal - Concertgebouworkest

Theaterkrant - Musici van het Concertgebouworkest spelen de geluiden van de stad en haar bijzondere inwoners.

Alle geluiden van de stad en haar bijzondere inwoners komen tot leven in dit muzikale luisterverhaal. Net als in de volle stad vullen de harmonieuze klanken de ruimte om ons heen en komt de humorvolle en sfeervolle wereld van Raas tot leven met klassieke muziek. Een spannend verhaal, geschreven door Jibbe Willems, over Raas die zijn basketbal verliest en met de hulp van de rat, reiger, zwaan en hengelaars zijn zoektocht begint.

Raas en de Basketbal - Heritage Sinfonietta


RotGod


Sehnsucht

Theaterkrant - Psychologische musical die brandt van verlangen

Zo wemelt het libretto van magisch realisme, dat na de roes van de verblindende liefde omdraait in alleen maar meer verlangen, letterlijk Sehn-sucht, om gezien te worden, tot de magie ontploft in de ontnuchterende realiteit.

Lira Nieuws - Zonder licht is diamant een dof stukje glas


SmallTalk


Sonder

Theaterkrant - Spookverhaal over eenzaamheid
Op een avond maakt de vrouw een seksuele ervaring met haar eigen huis mee: ze raakt verstrikt in een innige omstrengeling met het behang, dat zich tot mens heeft omgevormd. Zo ontpopt de voorstelling zich tot een spookverhaal met een mooie centrale metafoor: eenzaamheid als psychische energie die tot in de vezels van een huis doordringt en de bewoners blijft infecteren.


Spuug (Troostpool #1)

TROOSTPOOL: 'Verlangen is levensgevaarlijk in een tijd waarin liefkozingen een gezondheidsrisico zijn.'

NIEUW  Kijk NU naar 'Spuug' | Een nieuwe, korte theatertekst geschreven door Jibbe Willems, gebracht door Jade Olieberg. Voor 'Verhalen van Nu' ontmoeten 1 regisseur, 1 schrijver en 1 acteur elkaar op 1,5 meter. Ze produceren in 1 dag een nieuw verhaal.

Theaterkrant - Allemaal Mensen Hunkeren

"Spuug is sober en trefzeker, zowel in setting, taal als spel. Vol van prachtig ingehouden compassie geeft Olieberg, met weemoedig betraand gezicht, vorm aan haar hunkering naar hunkering. ‘Ik wil dat je me zo hard vastpakt dat ik niet meer kan ademen.’ Willems schreef een zintuiglijke tekst – vol speeksel, snot, sperma en de smaak van desinfectie – afgewisseld met alledaagse observaties en poëtische vergelijkingen." Sander Janssens

NRC - Eerste aflevering ‘Troostpool’ is een klein meesterwerk

Verpletterend - De eerste aflevering is meteen goed raak. In Spuug (geschreven door Jibbe Willems) is een jonge vrouw aan het woord die smacht naar de aanraking van haar minnaar, een getrouwde man. In een kleine tien minuten laat  Willems de vrouw bewegen van een vleselijk verlangen naar een meer existentiële eenzaamheid, die samenhangt met de tussenpositie van de minnares: met iemand zijn die eigenlijk (meer?) van iemand anders is. Op verpletterende wijze laat actrice Jade Olieberg de lust, de pijn en de wrange zelfrelativering van haar personage zien.


Staat van Geluk


Stadslied Arnhem

De Stadscomponist van Arnhem, Lucas Wiegerink, componeerde speciaal voor de Dag van de Componist de muziek voor het stadslied 'Arnhem mijn stad - scherp randje, zacht hart' op tekst van stadsdichter Jibbe Willems. Het lied wordt uitgevoerd Muziektheaterkoor De Plaats o.l.v. Lucas Wiegerink en Sjoerd Pauw op trompet.

De ochtend van vier - Componist Lucas Wiegerink maakt Arnhems Volkslied

Het zal je niet zijn ontgaan: het is vandaag de Dag van de Componist. Vanwege deze dag rijdt er een muzikale trein door Nederland. Een van de plaatsen waar deze trein stopt is Arnhem en daar zal het nieuwe Arnhems volkslied te horen zijn, van Lucas Wiegerink. Hij vertelde erover bij De Ochtend.


Stil de Tijd


La Superba


Texel / Texas


Texel / Texas (Mexico)

El Economista - Volver al teatro es hallar consuelo. (Teruggaan naar het theater is troost vinden)

Bogart Magazine - RECOMENDACIONES
Texel/Texas es una obra compleja que abruma y encanta, cuestiona e invita a pensar, seduce e hipnotiza a un público que es exigido al límite. (Texel / Texas is een complex werk dat ons overweldigt en betovert, bevraagt ​​en uitnodigt tot nadenken, verleidt en hypnotiseert een publiek dat tot het uiterste wordt gedreven.)


Theaterfestival Gala 


The Tourists (KKNK South Africa)


Een Trooster

Markant - Een trooster.

Theatermaggezien - Nu staat hij alleen.


The Truth about Kate


Tussentijd


De Uitvaart


Volkstuin Complex

Volkskrant - Volkstuin Complex is een frisse nieuwe komedie met fijne liedjes en een gevatte tekst ★★★★☆

Het creatieve team van regisseur Marije Gubbels stelt de zwarte humor en de thrillerelementen in het stuk voorop.

Trouw - ‘Volkstuin Complex’ is een vrolijke aanklacht tegen zweverigheid ★★★★

Willems’ teksten hebben een hoge grapdichtheid. Hij schetst de huidige tijdgeest perfect, waarin zweverige yogi, terroriserende regeltjesfanaten, bejaarden die hun seksleven (her)ontdekken, en schrijvers met een vaag idee – maar met een grote zucht naar bekendheid – hoofdrollen spelen.

NRC - Een komische thriller vol tuinkabouters en dansende aubergines ●●●

Willems is heer en meester in het schrijven van heldere dialogen, waarin hij humor en poëzie vermengt.


De Vrekkin

Trouw - De Vrekkin is een beetje Trump voor kinderen.

Theaterkrant - Hilarische parodie op materialisme.
Een vrij hilarische familievoorstelling die zich helemaal in de moderne tijd nestelt.

Trouw - Molières 'De Vrek' radicaal naar deze tijd gehaald.
Een explosie van theatrale vondsten, gevatte teksten en filmische beelden.

Volkskrant - Een vrolijk glitterfeest.
Een fijne glittershow met bordkartonnen stretched limo's en privévliegtuigen, maar ook met personages van vlees en bloed die je graag in het hart sluit.

Scènes - Over de top en buitengewoon origineel.
Jibbe Willems schreef een snedige tekst die bij vlagen hilarisch is.

NRC - Met excuuskind naar De Vrekkin.
Molières l'avare driedubbelovergehaald en binnenstebuiten gekeerd.

NRC - Een uitzinnige satire over de superrijken.
'De vrekkin' doet je schaterlachen, maar Mappa breekt je hart.

Dagblad van het Noorden - AEX als graadmeter.
Een mooie – rijke – voorstelling.


Waar het Vlakke Land gaat plooien

Volkskrant -      Exotisch snoepje.

De Limburger - Geschreven op de napijn van de mijnhistorie.

radio L1 -          De Stemming.

Theaterkrant -  Een speelse ode aan Limburg, de liefde, de taal en Luc de Vos.

Zuiderlucht -     Jibbe Willems plooit de waarheid.

De Telegraaf -   Festival Boulevard.

De Volkskrant - Licht filosofisch theater met zuidelijke toon.

ZwartGoud -     De dialogen zijn virtuoos.

De Afgrond -    Cultura Nova.

De Afgrond -    Limburg, een slag apart.

Site Boulevard - Publieksreacties.

Taalunie Toneelschrijfprijs - Juryrapport.

Klassiek-Centraal - Tien maal Theater aan Zee.


Het Water en de Wees


We hadden liefde, we hadden wapens


Winnen is belangrijker dan meedoen